WK Zweefvliegen
Club, standaard en 15 meter klasse
Tábor 2025
Club, standaard en 15 meter klasse
Tábor 2025
116 Vliegers strijden in drie klassen om het Wereldkampioenschap
Voor Nederland komen uit:
Peter Millenaar (JS3, MM) en Jeroen Verkuijl (JS3, JV) in de 15 meterklasse
Robbie Seton (LS-8a, CM) en Hadriaan van Nes (LS-8a, SX) in de standaardklasse
Robin Smit (LS-4, RSM) en Jeroen van Dijk (LS-3, KM) in de clubklasse
De teamcaptain is Martin Smit, email taborteamnl@gmail.com
De vliegers kunnen live gevolgd worden tijdens de vlucht. Ga hiervoor naar soarscore.com, zoek de 39e FAI world gliding championships, en selecteer de gewenste klasse, of "track multiple tasks"
De uitslagen staan op soaringspot, https://www.soaringspot.com/en_gb/39th-fai-world-gliding-championships-tabor-2025/
dit is de website van de organisatie: www.wgc2025.cz
Het zit er weer op, de 39e World Gliding Championships.
We kijken terug op een geweldig goed georganiseerde WK. De wedstrijdleiding kreeg hier een langdurige staande ovatie voor.
Na een spannende wedstrijd werden de podiumplaatsen bezet door Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië, Polen en Belgie.
De Nederlanders stonden in totaal 7 keer op het podium tijdens de 9 keer dat het een wedstrijddag werd. In het eindklassement stond in iedere klasse een Nederlander in de top 10, en twee vliegers scoorden nét niet in de top 10.
Eindresultaten van team NL
In de teamcup staat Nederland op de 5e plaats (van 19)
In de clubklasse (42 deelnemers)
Robin staat 9e in eindklassement, Jeroen van Dijk 11e
Jeroen wist een dagoverwinning te scoren, en ook nog een 3e dagplaats. Heel netjes!
RSM en KM stonden vaak dicht bij elkaar in dagklassementen.
Standaardklasse (38 deelnemers)
Robbie werd 10e in het totaalklassement, Hadriaan 17.
Hadriaan scoorde een 1e dagplaats, Robbie een mooie 3e dagplaats
15meter klasse (35 deelnemers)
Peter werd uiteindelijk 10e, Jeroen Verkuijl 12e na wat omzwervingen in het klassement.
Peter en Jeroen hadden een gedeelde 2e dagplaats op de eerste wedstrijddag, Jeroen veroverde nog een keer een 2e dagplaats
Op de meeste dagen was de opdracht voor alle drie de klassen ongeveer even groot.
In de clubklasse werden vaak de hoogste snelheden gevlogen! Werd er te veel water meegenomen in de andere klassen, of hadden de clubbies optimale keuze in afvliegtijd, omdat zij altijd als eerste mochten starten?
Eerst even uitrusten van deze vermoeiende periode, daarna wordt vast gekeken wat we kunnen leren van deze mooie wedstrijd. Mijn dagelijkse krabbels kunnen daar hopelijk aan bijdragen
Team NL, bedankt dat ik jullie teamcaptain mocht zijn!
Martin Smit
De laatste wedstrijddag in Tabor. Er staan nu nog wat cumels, maar het zal een dag worden met droge thermiek tot ruim 2000m (1500agl). De drie klassen hebben een AAT van 3 uur. Iedereen heeft in het klassement gekeken waar nog winst te halen is, of op wie je moet letten. Terwijl de vliegers op pad zijn zullen op de camping de eerste haringen uit de grond getrokken worden, bij aangename temperatuur van een graad of 22.
Het is nu 11.30, het starten gaat beginnen. Tot later 😉
Buitenlanding voor RSM na de finishcircle. KM, CM en SX zijn binnen. MM en JV moeten nog een stukje.
De finishcircle ligt op 200m boven het veld op 5km afstand, dus geen garantie dat je na de finish het veld haalt.
Iedereen is gefinished. Nu in spanning wachten op de uitslagen. In de eerste uitslagen heeft Robbie het goed gedaan
Het duurde lang voor de uitslagen er waren. De wedstrijdleiding moest iedereen verzoeken soaring spot niet te gebruiken, ze konden de uitslagen niet posten door overbelasting.
Robbie Seton vloog vandaag naar een mooie 3e dagplaats.
In het totaalklassement hebben we in iedere klasse iemand in de top 10, maar we hadden natuurlijk gehoopt op podiumplaatsen.
We hebben wel een Nederlandstalige wereldkampioen. De Belg Jeroen Jennen won in de standaardklasse. Het is feest bij de Belgen. Ankie bood aan de pizza's te gaan afhalen omdat bij hen niemand meer mocht rijden.
De teamtenten zijn opgeruimd, de antennes neergehaald, en het bier staat koud.
Ik ga Robbie vragen of hij een stukje wil schrijven
Lees hier het uitgebreide verslag van Peter Millenaar!
Na gisteren (woensdag) een behoorlijk frustrerende vlucht gehad te hebben door niet naar mijn eigen inzichten te luisteren, was mijn besluit vandaag om het eens helemaal alleen te doen. Het begon met de eindelijk de eerste keer deze wedstrijd achter de turbo Cmelak. Na een soort van lierstart met gemiddeld 6,2m/s stijgen was ik in minder dan 100 seconden op 600m afgezet.
Het wacht-spelletje voor de start is niet een van mijn favoriete bezigheden. Vooral met de nieuwe PEV-regels die eindeloos wachten op elkaar in blauw weer (want niemand wil natuurlijk als eerste starten), gaggles en rugzakken moeten tegengaan, wordt het starten niet heel veel makkelijker. Voor diegenen die niet weten wat die PEV start is: je moet als je wilt gaan starten op een knop drukken. Dan gaat er een 10 minuten timer starten, waarna er een 5-minuten-afvliegwindow open gaat. Als je op die knop drukt en 10 (of 15) minuten later zit je niet in een goede positie om te starten, pech. Dat kun je maximaal 3 keer doen en daarna móét je wel weg. Het is ook erg lastig inschatten wat de concurrentie doet. Soms zijn er kisten die wegvliegen, maar zijn ze wel echt gestart? Of is het een nep-start om anderen ook uit te lokken om op de PEV knop te drukken? Het is een heel nieuw spelletje, maar ik moet zeggen dat dat 10 jaar geleden toch een stuk minder gedoe was.
Anyway, na de tweede Pizza besteld te hebben (radio-codetaal voor PEV) was het voor mij dan ook wel tijd om te gaan. Ik zag dat er op hetzelfde moment net een groepje besloot over de startlijn te gaan, waarna ik ook net voor het einde van mijn start-window mee kon. Het kleine groepje was al gauw ingehaald en de Britten besloten achter mij een ander pad te nemen. Ik was alleen. Prima! Dat wou ik ook, en het ging formidabel. De eerste twee benen gingen snoeihard. Een paar goede sterke bellen en mooie paden kunnen vinden. Terug met de wind mee ook mooie oplijningen en al gauw zat ik 20km vóór de twee Britten die een minuut voor mij gestart waren. Eindelijk eens lekker aan het racen voor mijn gevoel. Dat gevoel heb ik deze wedstrijd nog niet vaak gehad. Ik zit er niet zo lekker in dit WK. Ik vlieg niet echt geconcentreerd genoeg. Ook komt het door het niet geweldige weer, waaronder de vele blauwe dagen. De JS3 in 15m is zwaar. Met mijn gewicht en een volle brandstoftank, zelfs zonder waterballast is de vleugelbelasting erg hoog; 50kg/m2. Prima voor goed weer, maar als het zwakker of turbulent wordt is dat geen pretje. Zo heb ik al eerder de motor moeten starten waar anderen wel weg klommen. Anyway. Lekker aan het racen waren we toch....
Onderweg naar het Oosten vlieg ik langzaam een wat andere lucht binnen en trekt de wind steeds meer aan. De wolkenbasis zakt van ca 1900m naar "slechts" 1600m en de Cumuls worden allemaal wat vager. 1600m MSL is vandaag soms maar minder dan 1000m boven de grond door het heuvelige landschap. Ook wordt het rete-turbulent en moet je regelmatig de kist flink op z'n kant gooien in de krappe verwaaide bellen, en dan kun je er nog een anderhalfje uit krijgen. Al gauw wordt het eens tijd om wat water te dumpen en te zorgen om niet te laag te komen. Ik hoor op de radio van Jeroen dat het al tijden niet zo lekker gaat met zijn groepje en dat ook Jeroen al best wat water kwijt is.
Onderweg terug naar het zuiden vlieg ik langzaam aan de "oude lucht" weer in. Gelukkig, toch relatief goed door het "slechte gebied" gekomen dacht ik. De basis gaat significant omhoog naar ruim 2000m en het ziet er fantastisch uit. Maar schijn bedriegt. Hoe mooier, dikker en donkerder de Cumuls leken te zijn, des te minder stijgen dat ik er onder kon vinden. Ik moest het juist van de kleine beginnende pluisjes hebben, maar dicht bij de basis kon ik nooit komen. Nu vlieg ik al ruim 300km nagenoeg alleen vooruit op kop en de condities zijn niet goed. Dat is niet zonder risico. De gaggle kan je natuurlijk heel makkelijk oprollen als ze je in zicht krijgen. Vooral wanneer de reis snelheden snel omlaag gaan. Daarom besloot ik tijdelijk de Flarm op Stealth-mode en no-tracking te zetten. Dan kan niemand jouw exacte positie, hoogte en stijgwaarden meer zien, tenzij je op botsingskoers komt. Andersom kun je dan op je eigen Flarm display dat bij anderen ook niet meer zien. Voorzichtig door...
Na het ronden van het laatste keerpunt vliegen ineens die twee Britten weer bij me door de bel. Helaas, alle voorsprong van eerder kwijt. Maar wel lekker om nu even voor de laatste 50km tegen de wind in een aanwijzer te hebben dacht ik. We zijn er bijna. Tot de (al weinig betrouwbare) Cumuls ineens ophielden en we de laatste 30km door het blauw terug naar huis moesten - met nog ruim 300m onder final glide. De Britten pakken net voor me met 50m meer hoogte een halfje. Dat was helaas voor mijn zware JS3 toch net te weinig want ik haal er niet meer uit dan 0,1-0,2. Tegen de 40km/h wind in, is dat natuurlijk compleet zinloos. Maar ik hou vol. En blijf een half uur lang draaien op hoogten tussen de 200-250m boven grondniveau in de hoop dat er nog ergens een warme bubbel omhoog komt. Maar helaas. Op 13km voor de finishlijn eindigde de score vandaag.
Morgen de laatste dag. Weer een klassieke blauwe dag. Er is veel veranderd in de leiding van het klassement dus ik ben benieuwd wat het wacht-spelletje morgen weer gaat doen.
Fijne avond.
Door Peter Millenaar.
Whoop Whoop zegt Robin om 14.15 met een foto.
Tegen de wind in duurt het eerste been lang bij de Clubbies. KM zit bij de RSM in de buurt. Hadriaan is na een relaunch ook lekker op pad. Robbie gaat ook lekker. Peter vliegt alleen voorop, Jeroen lijkt aangehaakt bij de Fransen.
https://glideandseek.com/?taskOneUrl=http://www.soaringspot.com/en/39th-fai-world-gliding-championships-tabor-2025/tasks/club/task-10-on-2025-06-19&taskTwoUrl=http://www.soaringspot.com/en/39th-fai-world-gliding-championships-tabor-2025/tasks/standard/task-10-on-2025-06-19&taskThreeUrl=http://www.soaringspot.com/en/39th-fai-world-gliding-championships-tabor-2025/tasks/-15-meter/task-10-on-2025-06-19&viewport=49.27607,14.12528,8
Update 18.20:
Robin (met de hakken over de sloot) en de 2 Jeroenen zijn binnen. Robbie staat buiten, en Peter heeft helaas de jet moeten starten. Hadriaan vliegt nog, duim met ons mee!
Update 2 om 1935. Hadriaan is gefinished! Staat wel buiten in de finishcircle. Bij de landing klapte het wiel in, maar er lijkt geen schade te zijn.
Peter vloog vandaag alleen voorop, maar gaf wel informatie door aan Jeroen. Daarvoor krijgt hij zeer verdiend de teamNL sportiviteitsprijs! Peter zal een stukje schrijven.
In de ochtend het weer bekeken, de berichten waren sterk wisselend, en het leek een dag te worden met veel verschillen per gebied. Omdat we er geen brood van konden bakken heeft Robin wat vragen gesteld aan chatgpt... Latere updates gaven gelukkig een homogener beeld, wat ook geschetst werd door de meteoman. Resultaat vandaag opdrachten van ruim 400 voor alle drie de klassen.
Opdrachten van ruim 350KM. Met een waiting game waar geen einde aan leek te komen. Hadriaan, Robbie en Jeroen van Dijk zijn binnen. Jeroen Verkuijl had tijd een foto door te sturen
Update:
Inmiddels is iedereen binnen. Jeroen van Dijk scoorde een mooie 3e plek in de Clubklasse, met 126,5km/u. De Duitser Stefan Langer won de dag met 128,4 km/u. Robin kon de LS3's onder wolkenstraten niet helemaal bijbenen in de LS4, en zakt een plekje in het klassement. De snelheden in de standaardklasse lagen wat lager. De winnaar vloog 117km/u, Hadriaan en Robbie kwamen daar niet aan, tot stijgt Hadriaan in het klassement. In de 15m klasse scoorde Jeroen Verkuijl een mooie 4e dagplaats met bijna 116km/u.
Jeroen van Dijk is al bezig met het schrijven van een stukje, dus stay tuned!
https://www.soaringspot.com/en_gb/39th-fai-world-gliding-championships-tabor-2025/results/club/task-9-on-2025-06-18/daily
Het dagverslag van dagwinnaar Hadriaan, met foto's van Anne.
En dan sta je ineens bovenaan in het dagklassement!
Hoe dan!
Na aardig wat regen hadden we dan eindelijk homogeen weer met CU bewolking. In het begin tegen overontwikkeling aan maar de lucht zou gaan uitdrogen met na 16 uur afnemende thermiekwaardes. De opdracht was dan ook om niet te lang te wachten en snel op pad te gaan. Zo gezegd zo gedaan en 10 minuten na openen lijn gingen Robbie (CM) en ik (SX) op pad voor onze opdracht van 409km. Via wolken lijnen konden we redelijk hoog blijven en hadden we de Duitsers, die een paar minuten eerder waren gestart, al snel te pakken. En door!
Alleen de GP (Duits) kon mij volgen rond de eerste twee keerpunten van de opdracht. Helaas kon Robbie niet dus alleen met de GP aan mijn staart verder gevlogen. Ik wist op het lange been van 195km naar het oosten goed mijn hoogte te houden en daarmee de gemiddelde snelheid over de opdracht rond de 107 km/h. De oostelijke keerpunten waren mooi gekozen als een stuwdam tussen de heuvels en een mooi kasteel op een heuvel in het dal.
Helaas begonnen de stijgwaardes toen wel af te nemen en ging de gemiddelde snelheid wat omlaag. Met de LOT (Polen) en de GP konden we echter wel een mooi pad houden en met rustig verder “dobberen” konden we langzaam op final gilde hoogte komen. Toch even laag gezeten aangezien er nu ook wolkenstraten waren die niks meer deden, en dan moet je toch door tot die ene mooie bel. En dan ben je als vroeg gestarte als één van de eerste binnen, en met tot nu toe de hoogste gemiddelde snelheid. En nu dit niveau vast zien te houden😉
Met een vriendelijke vlieggroet, Hadriaan
dinsdag 17 juni
Vandaag mogen de mannen weer op pad, met in alle drie de klassen een speedtask van ruim 400km. Eerst een stukje naar het westen, via het oosten weer terug. RSM en SX hingen achter de Cmelik vandaag
update:
Alle mannen zijn weer thuis. Niet te laat op pad, want de thermiek eindigt hier vaak vroeg. Uiterlijk half zes thuis zijn zei Jan de metman. Maar vandaag? Het is nu 19.25 en de laatste clubklasser komt landen, terwijl een luchtballon opstijgt! Hadriaan startte vroeg, en wist de horde voor te blijven. Resultaat een prachtige 1e plaats vandaag! Robbie levert wat punten in, maar sprak enthousiast over al het moois dat hij onderweg gezien had. Omdat zijn concurrenten slecht scoorden, stijgt hij toch in het klassement. Iets te voorzichtig zijn Robin en Jeroen wat te vroeg op pad gegaan. Daarmee heeft Robin ruim 100 punten ingeleverd, Jeroen nog wat meer. De 15m mannen hebben helaas weer wat moeten inleveren. In het totaalklassement staat Robbie op een 6e plek, net als Robin. Nog 3 wedstrijddagen te gaan.
Hadriaan mag vandaag een stukje schrijven, dus stay tuned!
Gecancelled, maar wel een gezellige internationale avond. 26 landen presenteerden hun nationale gerechten.
Maandag 16 juni, een regenachtige ochtend in Tabor. Toch zijn er opdrachten, want de wedstrijdleiding ziet het positief.
Maar Meteoman Jan, een vrolijke snuiter, gaf zijn mening:
"Monday is a working day, therefore you have to grid.
Maybe a miracle happens, but I wish you a nice day on the grid"
Gridding is uitgesteld, want het regent nog. We shall see...
Tijdens de briefing stond weer een Nederlander op het podium. Gefeliciteerd Jeroen!
Update: Het is droog geworden, maar de dag is gecancelled.
Een mooie 2e plek voor Jeroen V vandaag. Mooi moment om hem te vragen een stukje te schrijven!
Nadat ik eergisteren het kampioenschap in het putje gegooid had, zat ik vandaag toch wat relaxter in het vliegtuig. Meer gericht op genieten en goed vliegen. Het tactische spel spelen en de risico’s af wegen blijft, maar zonder het gewicht van een goede klassering. De dag begon fantastisch: ontbijt met een gekookt eitje en cadeautjes op de ontbijttafel! De kinderen zijn er weliswaar niet, maar Vaderdag is niet zomaar aan mij voorbij gegaan. Een kaart met lieve woorden en een super leuk filmpje en de dag kon sowieso al niet meer stuk. Met dank aan de (schoon)familie!
De dag: het wordt steeds beter, maar er komt een front aan uit het westen. Timing is dus alles. De thermiek komt trager op gang dan gedacht, dus de AAT tijd wordt ingekort. Het heeft weer heel lang wachten tot gevolg. We hebben een mooie start, iets later en zo’n 300 meter hoger dan de rest. Een goed begin. Naar het westen vliegen we richting convergentie met buien. We weten niet zeker of het nog werkt, maar de steken zijn lang en moeten beslissen: Of lang door, of snel omdraaien terug naar de zon. De meeste draaien om, maar gelukkig kiezen wij voor doorgaan. We konden initieel maar net aan hoogte houden, tot we bij een grote bui aan komen. Die ging heerlijk rechtuit vliegend omhoog met 4 tot 5 meter. Een goed besluit dus! Op de weg terug weer heel lang steken en we maken een fout door meer naar het zuiden te gaan, waar de standaard klasse vliegt. De cumul waar we heen wilde lost op en regent zelfs uit en we moeten toch weer terug naar het noorden, richting Pribram. 150 Meter naast de para drop zone vinden we een belletje. Soms moet je ook een beetje geluk hebben... Daarna helemaal noord naar de TMA van Praag, want daar staan nog een paar hoge cumuls. Onder de TMA op weg naar huis en met een redelijke bel konden we op final glide.
Een goed resultaat en dat is een mooie opsteker na het drama van twee dagen eerder.
Ik ben blij dat de droge dagen voorbij lijken te zijn en kijk uit naar meer van dit soort vluchten!
Jeroen V
Jeroen richting 2e sector
Jeroen voor de startlijn
zondag 15 juni
De mannen gaan weer vliegen vandaag. De opdracht is in alle klassen een AAT. Doordat vrij lang gewacht moest worden voordat de grondinversie doorbroken werd, is de AAT tijd met een half uur ingekort. Later vanmiddag zal een langzaam bewegend koufront dichterbij komen, maar voor het front uit kunnen de omstandigheden nog heel goed worden. Timing is vandaag cruciaal!
Het werd geen 1000 punten dag, wel een goede wedstrijddag. Nadat de start 7 keer was uitgesteld mochten de mannen de lucht in. De Clubbies scoorden beiden in de top 10. Doordat veel concurrenten uit de top 10 een mindere dag hadden, wisten Robin en Jeroen hun plek te verstevigen. Ze hebben beiden ook gewoon lekker gevlogen. In de standaard lukte het bij Robbie vandaag wat minder. Hadriaan werd 7e. De 15meter jongens deden het goed. Jeroen 2e vandaag, en Peter gedeeld zesde. Op de grond was het erg warm, maar met IJsjes en veel water zijn we de dag goed doorgekomen. Vanavond schrijft Jeroen Verkuijl nog een verhaaltje, dus stay tuned...
Zaterdag 14 juni
Op deze rustdag laat ik graag Maarten, ophaler van Jeroen van Dijk aan het woord:
Vandaag de verplichte rustdag hier op de WGC in Tábor. En wat doe je dan als ophaler? Vliegen!
Sleepje met de Super Blanik van de lokale club, gelukkig op internet een flight manual gevonden gisteravond.
Altijd interessant met een instructeur die drie woorden Engels en vier woorden Duits spreekt.
Prachtige omgeving hier, nu met eigen ogen kunnen zien wat de wedstrijdvliegers elke dag mogen aanschouwen.
Nog 6 wedstrijddagen te gaan!!!
Weer een blauwe dag hier in Tabor. Lekker weer voor de grondploegen, en hard werken voor de vliegers. In alle drie de klassen lagen de hoogste snelheden rond de 80Km/h. In de 15m klasse hadden onze jongens een slechte dag. Beiden moesten de jet gebruiken, en vallen daarmee helaas uit de top 10 van het klassement. Hadriaan werd 13e op deze vrijdag de 13e, Robbie 14e. Robbie staat op een gedeelde 4e plaats in het totaalklassement.
De Clubbies deden het redelijk goed, Robin vandaag 7 en Jeroen 11. Daarmee blijven deze mannen mooi in de top tien.
meer uitslagen op soaringspot,
https://www.soaringspot.com/.../39th-fai-world.../results
Zaterdag wordt een rustdag. Het is mooi vakantieweer, de grondploegen kunnen nu ook genieten van de mooie omgeving, en kennismaken met de aardige Tsjechen
De foto's van vandaag komen van Anne!
De briefing van vandaag ging voor een groot deel over safety. In 2 klassen werd nog geen winnaar aangewezen vanwege complaints over vlieggedrag. Het gaat weer een blauwe dag worden. Vandaag voor alle drie de klassen een AAT. Het kunstwerk van de TC laat de opdrachten duidelijk zien 😉
Woensdag 12 juni
Weer een wedstrijddag hier in Tabor. Blauwe thermiek tot ongeveer 1600m. Lijkt mooi, maar het terrein gaat hier van 400 tot 700 meter. Mixed feelings bij de vliegers. Robbie goed gevlogen, maar waarschijnlijk 13 strafpunten voor het missen van een pev window bij de start. Ook veel meldingen over de radio van gevaarlijk vliegen. Volgens de voorlopige uitslagen staan er in het totaalklassement vijf Nederlanders over drie klassen in de top 10. We wachten de definitieve uitslagen met spanning af!
Woensdag 11 juni
De tweede wedstrijddag zit er op. De meteoprogramma's gaven grote potentiele afstanden. Wel was duidelijk dat de mooie periode vroeg lag. De lokale meteoman schetste ook dat beeld. Cumels tot een uur of 3, daarna snel oplossend. De wedstrijdleiding koos voor relatief korte opdrachten in de goede periode. 11.15 de eerste start, na vijf kwartier hingen alle 115 deelnemers. Robin had tegenslag, en moest komen landen voor nieuwe software in het navigatiesysteem. Dat bracht hem niet van de leg, een mooie 4e dagplaats is om trots op te zijn. Jeroen van Dijk koos voor vroeg afvliegen. De leidende rol wist hij lang vast te houden, met als resultaat een mooie 5e plek. In de standaardklasse ging Hadriaan als eerste op pad, en werd daar 8e mee. Robbie vloog naar een 6e dagplaats, en 5 in het totaalklassement. We wachten nog op de uitslagen in de 15m klasse
Bij de ochtendbriefing stonden 2 Nederlanders op het podium. Gefeliciteerd Peter en Jeroen!
Verder weer een zeer lastige dag, met snel naderende hoge bewolking uit het westen. Tegen 15.00 stond team NL voltallig in akkers, of had weer diesel opgestookt. Is de vraag of het een wedstrijddag gaat worden.
Edit: in geen van de klassen is het een wedstrijddag geworden.
Sportief! There will be free beer from Competition Director, Task setter and Metman from 7 to 9PM. Come to share your experience from today’s flights 😉🍻… Meer weergeven
vandaag hadden de drie klassen een opdracht van bijna 500km
Een spannende dag, de mannen hebben hard moeten werken. In de 15m klasse werd het zwoegen beloond met een gedeelde 2e dagplaats. Robbie wist met de hakken over de sloot te finishen, met toch nog een mooi puntental. Hadriaan moest helaas buitenlanden op een vliegveld in Oostenrijk. Robin en Jeroen van Dijk gingen voor veilig, en zijn op tijd vertrokken. Ze zijn tevreden met hun dagresultaat. Alle resultaten zijn hier te zien op soaringspot.
https://www.soaringspot.com/.../39th-fai-world.../results
Morgen weer een dag!
fotoserie van 9 juni, door Louise
Zaterdag de opening van deze WK op het mooie Ziska Square in Tabor. In de regen mochten de 26 landenteams zich voorstellen. Vlak voor het passeren van het podium werden onze paraplu's ingeklapt, en gingen de jassen even uit zodat een oranje golf aan de burgemeester voorbij ging. We hopen nog op een foto van de officiële fotograaf waar wij op te zien zijn.
Over officiële publicaties: vreemd genoeg is de officiële facebooknaam "EGC 2024".
Er is een FAKE-account met de naam "39 FAI world gliding championship 2025" waar je creditcardgegevens worden gevraagd om de filmpjes te bekijken.
Na de opening ging het voltallige team naar de lokale mexicaan voor een gezellig samenzijn.
Zondag, de eerste wedstrijddag, is terecht al vroeg gecancelled. De broodjes werden genuttigd in de teamshelter waar de zijwandjes de frisse wind moesten tegenhouden
Komende dagen zijn de weersvoorspellingen goed, dus maandag gaat het feest echt beginnen.
Stay tuned!
Vandaag een trainingsopdracht. Een 2 uur AAT in oostelijke richting. Door de zeer harde wind was het een bijzonder lastige dag. MM en JV moeten diesel bijtanken voor hun Jets, en Robin eindigde helaas ook in een akker. Zaterdag is de officiële opening, en voor de verandering is dat op een regenachtige dag.
Er werd geen opdracht gegeven op deze trainingsdag. De meteoman noemde het mooi weer voor lesvluchtjes, maar niet meer dan dat. Prima dagje om de hoge antenne van Peter op te richten. Mooi projectje voor de teambuilding... De vliegers gingen daarna op pad om wat landingsveldjes te inspecteren op de rand van de finishcirkel. Het is juni, dus wat opletten met hoog gewas. Al met al een rustig dagje, prima voor de puntjes op de i in de voorbereiding.
De eerste officiële trainingsdag hier in Tabor. De opdracht is voor alle drie de klassen een 2 uur AAT richting west. Aan het eind van de middag wordt onweer verwacht, iedereen wordt aangeraden op tijd terug te zijn. Ook vandaag weer scrutineering.
De mannen hebben een aantal uren gevlogen onder matige omstandigheden. Er kon zelfs een beetje golf gevlogen worden, dat gaf een leuke twist aan de dag. Later op de dag kwam het laatste team aan in Tabor, Robbie en Jan Seton met de LS-8. De voorspelde buien kwamen aan het eind van de avond. Kort maar krachtig, met vooral heel veel wind. Een aantal teamleden besloot te schuilen in de auto's, omdat de tenten het zwaar te voorduren hadden. Rond middernacht was de rust weer teruggekeerd
Inmiddels zijn vijf van de zes vliegers aangekomen in Tabor. Vrijwel iedereen staat op de camping. Deze dinsdag begon voor vier vliegers al vroeg met met de scrutineering, de technische inspectie. Onderdeel daarvan was een bail-out. Dat vraagt natuurlijk om een filmpje.. Rond de middag begon iedereen aan een verkenningsvlucht rond Tabor. Het weer liet helaas geen grote vluchten toe, maar het begin is er. Morgen, woensdag, begint de officiële training, en is er een ochtendbriefing met een opdracht.